Emirates a Airbus A350: další odklad. Aerolinky to nemají lehké.

  • 30.10.2024 06:41

Emirates se již počátkem roku 2024 připravovaly na přejímku svého prvního letounu A350 (A6-EXA). Jedná se důležitý moment, kdy společnost opouští dlouholetou strategii provozu dvou typů a přechází na provoz více typů letadel.

Emirates mají objednáno celkem 65 letadel A350-900. První let prvního exempláře (A6-EXA) se uskutečnil 25. září. Prvních 50 objednávek podepsala společnost v roce 2019, dalších 15 na Dubai Airshow 2023. Hodnota těchto objednávek je v katalogových cenách okolo 22 miliard dolarů.

Je asi zbytečné připomínat, že v případě A350 nejde o nové letadlo a Emirates nebudou prvním provozovatelem. Letadlo absolvovalo první let v červnu 2013 a na komerční linky bylo nasazeno v lednu 2015 společností Qatar Airways. Z toho by se mohlo zdát, že dodávka exempláře pro nového zákazníka bude zcela rutinní záležitostí bez jakéhokoliv překvapení. Jak se dále ukáže, opak je pravdou.  

Předesíláme, že v tomto příspěvku nejde ani tak o konkrétní termín nasazení jednoho letadla, ale spíše ukázat na svízelnou situaci leteckých dopravců s dodávkami letadel a dalšími aspekty, které sice nemohou ovlivnit, ale přesto mají citelné dopady na jejich prosperitu či ztráty.

Z původních plánů nezbylo nic

Dne 6. května byly oznámeny konkrétní termíny pro zahájení komerčního provozu A350. Od 15. září měla být letadla A350 postupně nasazována na linky do Bahrajnu, Kuvajtu, Lyonu, Boloně, Bombaje, Ahmadábádu, Edinburku, Muscatu a Kolomba. Na prvních osmi ze zmíněných devíti destinací měl být A350 nasazen ještě letos.

Kvůli zpoždění dodávek byl tento program zrušen. Za datum komerčního zahájení provozu byl označen 2. prosinec.

Minulý týden společnost oznámila, že první exemplář převezme se zpožděním několika měsíců až v prvním týdnu listopadu. Termín komerčního startu byl proto posunut na 16. prosinec, a to na lince do Edinburku.  

Tento týden byly Emirates nuceny oznámit další zdržení a vyhlásit již čtvrtý termín nasazení A350 během pouhého půl roku.

Proti plánu zveřejněnému před necelým půl rokem bude letadlo místo osmi destinací pro rok 2024 nasazeno na jedinou, a to ještě jen částečně, neboť některé lety do Edinburku budou dále zajišťovat Boeingy 777-300ER. 

Do konce března mají být A350 nasazena na tři další destinace (Ahmadábád, Boloňa a Bahrajn) z původního seznamu devíti. Z toho lze odvodit, že Emirates předpokládají dodávku nanejvýše několika exemplářů. Původně aerolinka počítala, že do konce března 2025 bude mít v provozu deset exemplářů. Nebude. Kolik jich skutečně bude, nevíme, a nejspíš to netuší ani Emirates, a dokonce ani Airbus. To vše na pozadí zakázky za 22 miliard dolarů (v katalogových cenách).

Letečtí dopravci v turbulencích

Zatímco Airbus má dodávky opožděny nanejvýš o měsíce, u Boeingu dosahují zpoždění dodávek i řadu let. Ještě větším problémem než samotné zpoždění je, že dodavatelé na poslední chvíli tyto (zpožděné) termíny mění. Aerolinka tak do poslední chvíle neví, na čem je. Plánování a zajištění efektivního provozu je při takových nejistotách noční můrou managementu leteckých společností.

V konkrétním případě Emirates zpoždění dodávek letadel 777-9 donutilo společnost investovat 2 miliardy dolarů do retrofitu 191 letadla, která zůstanou v provozu výrazně déle, než se původně počítalo. Emirates měly převzít první 777-9 v roce 2020. Nyní víme pouze to, že nebudou dodány před rokem 2026. Pomalejší náhrada starších letadel má samozřejmě negativní dopady i na provozní náklady. 

Jak známo, letecká doprava je podnikáním s nízkou marží, kde každá maličkost může znamenat rozdíl mezi ziskem a ztrátou. Nejasné termíny dodávek jsou velký problém. Situace s dodávkami se přitom nelepší, ale naopak zhoršuje. Jediné, co se změnilo je, že výrobci se již přestali odvolávat na pandemii a pouze opakují obligátní frázi o problémech dodavatelských řetězců. Jedná se o systémový problém duopolu. To však život aerolinkám neulehčí.

Výkon duopolu a jeho trvalé odvolávání na potíže dodavatelů vyvolávají nepříjemné vzpomínky na (ne)fungování dodavatelsko-odběratelských vztahů socialistického plánovaného hospodářství.

Nejasné a na poslední chvíli se měnící termíny dodávek duopolu nejsou naneštěstí zdaleka jediné externí faktory, se kterými se aerolinky potýkají. Jsou zde geopolitické faktory, problém evropského řízení letového provozu, stávky, ekologické daně, aktivisté, evropská regulace atd. Letecké společnosti mají smůlu, že jsou až na konci tohoto řetězce. Cestující od nich přitom očekávají hodnotu za peníze a investoři růst zisku.

Rozhodně není co závidět. Jediným pozitivním momentem zůstává stabilně vysoká poptávka a (momentálně) i příznivé ceny leteckého paliva. Ani jedno ani druhé není garantováno. (Foto: Air Data News, Executive Traveller)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Martin - nepřihlášený host (...78.85...)
31.10.2024 07:07

Letu zdar. Toto je jenom popis situace. Ale chybí skutečné příčiny zpoždění.
Aktuálně je v TLS nejméně devět A350 pro Emirates, z toho 8 už v barvách Emirates, jeden létá, jeden pojíždí. Vypadá to skutečně na motory, které jim chybí. Mohou to být ale i jiné díly co chybí. Jako sedačky první třídy u letadel pro Lufthansu, které byly zalétány, předány a poté odstaveny, aby byly později dovybaveny u MRO třetích stran.
Problém duopolu asi ano, ale v dodavatelských řetězcích najdeme další taková duopoly (motory, elekronika, podvozky, hydraulické systémy) a to je řeč pouze o celcích a nikoli subdodávkách komponentů nebo materiálů, tam mohou být i ryzí monopoly v dané kvalitě (materiál na lopatky motorů) atd.

David - nepřihlášený host (...245.124...)
30.10.2024 20:52

Dobrý den, lze u Airbusu říct, který článek subdodavatelů je nejproblematičtější? Jsou to motory?

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
30.10.2024 14:34

Co tam bylo? Nějaké Arado? :-)

Brichoni (...44.134...)
30.10.2024 07:45
@Miroslav

Děkujeme za upozornění, fotka vystřídána.

Miroslav - nepřihlášený host (...73.21...)
30.10.2024 07:28
na okraj

Prečo asi ako súvisiaca fotka je fotografia lietadla z prvej svetovej vojny?

Celkem 5 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace